БЪЛГАРСКА ТЪРГОВСКО-ПРОМИШЛЕНА ПАЛАТА


ПРЕДЛОЖЕНИЯ

от български фирми за активиране
българо-руските икономически отношения
и съществуващи проблеми
декември 2002 г.

  1. В областта на туризма: "Балкантурист"АД

    1. Проблеми:
      • липса на целенасочена национална реклама на територията на Руската Федерация; на този етап тя е само в по-големите градове и не обхваща останалите обширни територии на Русия;
      • въвеждането на визов режим - негативно отражение на пътуванията за България; консулски отдели има само в големите градове.
    2. Предложения за разширяване на икономическите връзки:
      • акцентиране върху информационната дейност, относно възможностите за инвестиции на руския бизнес в развитието на туристическото предлагане и създаване на българо-руски дружества;
      • установяване на контакт със специализирани организации с интереси към балнеолечебни пакети, както на черноморското крайбрежие, така и във вътрешността на страната - Хисар, Велинград, Кюстендил и др.;
      • активиране на рекламирането на обиколните специализирани туристически програми в България, свързани с богатото културно-историческо и религиозно наследство;
      • издаването на визите да се извършва по електронен път;
      • да се положат усилия за уеднаквяване на условията за пътуване за страната, или поне приравняване на стойността на визите, с тези на конкурентните дестинации (визата за руски гражданин в Турция е 10 щ.д).

  2. Строителство и монтаж на газопроводи за високо и ниско налягане. / "Газстроймонтаж"АД, сертифицирано по TUV и EN ISO 9001:2000/
      • има възможност да предложи строителство като главен изпълнител или подизпълнител в местни, локални и магистрални тръбопроводи, включително и в близките североизточни райони в размер на 100 -120 млн.щ.д. годишно;
      • възможен вариант за размяна на строителна услуга срещу газ, отчитайки схемата на транзитирането й.

  3. Пристанище Варна ЕАД
      • да се изрази политическата воля за развитие на преките транспрортни съобщения между България и Русия за извършване на превози с фериботни и "ро-ро" кораби между Варна и Новоросийск;
      • пристанище Варна в момента има значителни свободни пропускателни способности и може да обработи допълнителни количества товари.

  4. Балканкар - 6-ти Септември АД
      • належащо е да бъде пресечена практиката, станала нормална за руския пазар, за продажбата на рециклирани кари с марката на "Балканкар", но не на оригиналния производител "Балканкар Холдинг"АД;
      • руските митнически власти да изискват при вноса на кари сертификати за съответствие ГОСТ-Р и да не допускат сертификация на място; да проверяват всички модели кари, внасяни в Русия, които официално са спрени от производство;
      • при възможност /от руска страна/ да се създадат бюра към някой от държавните ведомства, в които да се съхранява информация за карите с името "Балканкар", влезли на територията на Русия и да им се предоставя информация за всички нови кари, произведени от "Балканкар" и предназначени за руския пазар.

  5. Панаирна и изложбена дейност /Международен панаир Пловдив/
      • българските фирми имат желание за участие на панаирни прояви в Русия, но цените за наем и услуги там са мното високи;
      • трудности за осъществяване на контакти създават и визовите изисквания при пътуване и митническите формалности при транспорт на експонати;
      • липсва национална програма за съвместни тематични търговски форуми със специализирани изложби в Москва и други големи руски центрове /"Булгартабак Холдинг"/, с активното съдействие на българския Център по промишлеността в Москва;
      • за стимулиране на българските фирми при участие в панаирни прояви в Русия е необходимо финансово подпомагане от държавни институции;
      • опростяване на процедурите за визови и митнически формалности.

  6. Български производители на вина:

    1. Затруднения при износа
      • процедурите, свързани с прилагане на постановленията и ставките на митата - налагат се минимални цени, които често се променят; изискването за тях е различно при различните митнически пунктове; определят се едностранно и често са под производствената себестойност; забавяне при митническото оформяне, което води до складови разходи и други такси, които оскъпяват стоката;
      • сертифициарнето, стандартизацията, оценка на съответствието и ограничен брой акредитирани български лаборатории;
      • начин на плащане - липса на финансова разплащателна схема; има нужда да се подпише споразумение между банки от двете страни, които да гарантират плащанията и при необходимост да ги извършват;
      • процедурите и времето за обработка на транспорта; да се помисли за пряка линия по море, както и ясно формулиране на изискванията на компетентнните органи и институции от Руската Федерация, за да се осигури еднозначното им прилагане.

    2. Български автомобилни превозвачи - проблеми:
        • времето, което отнема процедурата за получаване на поканата (руските превозвачи не се нуждаят от подобна покана, а самата виза им се издава за 48 часа);
        • цената на самата услуга по издаване на поканата за руска виза;
        • от Асоциацията на българските международни превозвачи, извършващи превози под покритието на ТИР-карнети настояват за изравняване на визовите условия за превозвачите от двете страни, тъй като облекченията засега се прилагат едностранно само от българска страна за руски превозвачи

    Съгласно дотук изброените становища по българо-руските икономически отношения, би могло да се обощят следните по-важни въпроси:

    1. Опростяване процедурите по визовите и митническите формалности.
    2. Синхронизация в митническата политика, в която липсват преференциални мита за редица български стоки на леката и хранително-вкусовата промишленост.
    3. Проблеми в разплащанията в двете посоки - да се обсъди въпроса за междубанково споразумение .
    4. БТПП и ТПП на РФ да бъдат основни организатори на съпътстващата програма по време на изложбата на перспективни руски производители в България и на реципрочна основа - на българска изложба в Москва :
      • икономически форум;
      • специализирани семинари от икономическата област;
      • индивидуални контакти и презентации на фирми.

5 декември 2002 г.

Back   HOME